foto: Nela Havlíková, PrahaIN.cz/Kočka, ilustrační foto
Zná to zřejmě každý majitel čtyřnohých miláčků. Nutný výjezd na veterinu nebo převoz zvířete v době, kdy doma není automobil a nikdo jiný je odvézt nemůže. V takových případech mohou lidé využít taxi. Ne každý řidič ale s převozem zvířat souhlasí. Dvě nejvyužívanější alternativní taxislužby nabízí přímo převoz mazlíčků. „Jsou to moje nejoblíbenější jízdy,“ sdělil jeden z řidičů.
„Moje kočka měla nateklé dásně a přestávala jíst, potřebovala jsem ji odvézt na veterinu, auto nemám a nikdo jiný mě v tu chvíli odvézt nemohl. Zkoušela jsem si objednat přes Uber a Bolt vůz, první mě odmítl s tím, že s kočkou jet nemůžu, stejně jsem dopadla i u toho druhého. U třetího jsem řidiči rovnou napsala, jestli mu nevadí, že mám kočku, jízdu ihned zrušil. Až čtvrtý mi řekl, že si mám objednat variantu přímo pro odvoz zvířat,“ řekla nám Pražanka Lucie, se kterou jsme téma probírali.
Služby Uber či Bolt Pet jsou určeny přímo pro tyto případy. Řidič si jednoduše v aplikaci odklikne, zda mu nevadí ve voze zvířata, pak může přijímat i cestující se svými mazlíčky. Tuto variantu poté zvolila i Lucie. Než vůz přijel, čekala asi 15 minut. „Přitom jsem kolem sebe viděla zhruba deset aut, za Uber Pet jsem připlatila 50 korun,“ sdělila nám. Prvním překvapením bylo, že přijel český řidič, což se jí prý příliš často nestává. Svoji kočku měla v uzavřené tašce a jako první se zeptala, zda ji může položit na sedátko vedle sebe.
Zvíře ve voze je téma
Řidič byl prý velmi milý, hned se začal vyptávat. „Cestující si zvířaty mám nejradši, jsou vždycky nejmilejší,“ sdělil jí. Vzhledem k tomu, že je sám milovníkem zvířat, téma hovoru bylo jasné. Přepravy zvířat ale prý nejsou tak časté. Za dobu, co pro platformu jezdí, prý kromě koček a psů převážel také morče, křečka, králíka, ale i hada.
Během dvacetiminutové jízdy toho stihli probrat mnoho. „Když vozí velké psy, má v kufru připravené deky, aby se nic nezašpinilo. To ale nemusí, majitel by měl mít zvíře v přepravce, pokud je pes velký, tak alespoň deku nebo něco, co by dal pod něj,“ popsala Lucie.
V paměti jí ale utkvěla jedna věc, kterou řidič od svých klientů zaslechl několikrát. „Stalo se mu to prý vícekrát. Někdo si ho objedná a je pak zklamaný, že nemá ve voze zvíře on. Službu pochopili tak, že s ním ve voze pojede třeba jeho pes,“ směje se.
Za cestu s Uberem zaplatila necelé dvě stovky, na cestu zpět se rozhodla vyzkoušet konkurenční službu Bolt. O žádném příplatku nebyla v aplikaci zmínka, jízdy ale byly o několik desítek korun dražší než klasická varianta.
I v tomto případě čekala několik minut, řidič, který dorazil, byl z Ukrajiny, jak se od něj dozvěděla. „Měl nové auto, uměl perfektně česky a hned se ptal, jestli se může na kočku podívat a pohladit si ji,“ líčí svoji zkušenost. Oproti ostatním řidičům byl velmi komunikativní. „Normálně nemám moc ráda, když si se mnou chtějí povídat, ale takhle to bylo jiné,“ říká Lucie. I řidiče Boltu se ptala, zda má nějaké vtipné momenty ze svých cest.
„Vtipné asi úplně ne, ale již několikrát se mi stalo, že si majitelé psů spletli moji službu s psí boudou. Jeden pes drápem roztrhl koženou sedačku, další jsem nabíral, když pršelo a i když paní psa před nástupem otřela, jen vlezl do auta, oklepal se. Voda a bahno bylo v tu chvíli všude,“ řekl jí.
I jemu se ale prý stalo, že si ho lidé objednali a pak se divili, že zvíře nemá v autě on.
Poptávka po přepravě zvířat prý stále roste, což pro redakci uvedl Jan Huk, tiskový mluvčí společnosti Bolt. „Loni to bylo 157 tisíc jízd, to byl dvojnásobek oproti roku 2023. Zrovna minulý týden jsme službu rozšiřovali na Slovensku do dalších měst,“ zmínil pro PrahaIN.cz. Za prvních devět měsíců letošního roku jde již o 140 tisíc jízd. V České republice Bolt Pets jezdí aktuálně v 18 městech.