foto: Redakce, PrahaIN.cz/Třída, ilustrační foto
Tým odborníků z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity vyvíjel nové školní vysvědčení tři roky. Má šest stran, na kterých děti i rodiče najdou kombinované hodnocení, včetně silných stránek či sebehodnocení.
Inovované vysvědčení nabízí učitelům kritéria hodnocení, která mohou doplnit slovním hodnocením nebo známkou. Ta však už není stěžejním motivem. Jak informuje tisková zpráva Masarykovy univerzity, vysvědčení je významnou složkou komunikace mezi rodiči a vyučujícími. Řada škol se k němu proto snaží přistupovat odlišným způsobem. Pomoci s tím má právě nové vysvědčení z dílny odborníků pedagogické fakulty.
„Projekt je pro mě osobně velkou výzvou, výzvou nejen ke změně vysvědčení, ale především k proměně kultury vyučování a učení v našich třídách obecně pro lepší kvalitu života dětí. Jiné vysvědčení by mohlo přispět k tomu, že se více budeme ve školách zajímat o děti, budeme je více znát celkově, všímat si, v čem jsou dobří a v čem potřebují podpořit, a tuto podporu s nimi budeme komunikovat a uvádět do každodenní praxe. Představuje snahu něco změnit k prospěchu dětí,“ uvádí vedoucí katedry pedagogiky a hlavní řešitelka projektu Jana Kratochvílová na webu vysvedcenijinak.ped.muni.cz.
Náhled do nového vysvědčení. Zdroj: Katedra pedagogiky PED MUNI
Šest stran silných stránek, pokroků i doporučení
Na šesti stranách najdou žáci své silné stránky, dosažený pokrok, ale i doporučení do dalšího studia. Unikátní je i přístup k hodnocení chování, které nové vysvědčení popisuje v rovině osobnostní i sociální a v přístupu k učení. Poslední strana je určena sebehodnocení žáků.
„Hodnocení projevů chování žáka je v návrhu vysvědčení novou kategorií. Jejím cílem je poskytnout celostní obraz žáka o jeho chování ve škole nejen v oblasti dodržování pravidel, ale také v naplňování a rozvíjení vybraných klíčových kompetencí. Z hlediska rozsahu není možné na vysvědčení hodnotit všechny klíčové kompetence, což však neznamená, že se jejich rozvoji a hodnocení učitel nevěnuje průběžně,“ stojí v popisu vysvědčení.
Aby děti formovaly svůj vzdělávací příběh
Vysvědčení je výsledkem tříleté spolupráce desítek odborníků a vyučujících ze základních škol. Do tvorby promluvili také žáci a rodiče. Změna v hodnocení má vést žáky k větší zodpovědnosti, učí je plánovat si další studium i komplexně nahlížet na jejich chování.
„Chceme, aby naše děti nejen získávaly znalosti, ale také aktivně formovaly svůj vlastní vzdělávací příběh,“ doplnila Jana Kratochvílová.
Psali jsme
Zásadního vylepšení v oblasti první pomoci se dočkají základní školy spravované osmou městskou částí. Do konce roku by měly být všechny vybaveny…
Vysvědčení mění pojetí výuky
Školy, které už měly možnost vysvědčení vyzkoušet, referují o výrazné změně celkového pojetí výuky. „Vysvědčení nám pomohlo ujasnit si smysl a cíl hodnocení a v souvislosti s tím i změnu přístupu k žákovi, což nutně vedlo k vytvoření nové vize školy,” uvedla Martina Raiserová, ředitelka Základní školy a mateřské školy Střílky.
O nové vysvědčení už projevují zájem další instituce. Na webu projektu jsou pro ně připraveny doprovodné materiály včetně komplexní metodické podpory. Využití v praxi podpořila také Asociace ředitelů základních škol.