foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Nákladové nádraží Žižkov
Proměně území Nákladového nádraží Žižkov (NNŽ) na moderní městskou čtvrť po dubnovém zasedání pražského zastupitelstva nic nebrání. Po řadě jednání a dvaceti letech od ukončení původní funkce areálu se podařilo dosáhnout dohody s investory a následně změnit územní plán lokality.
Zastupitelstvo hlavního města Prahy na svém dubnovém zasedání jednomyslně schválilo zatím největší změnu územního plánu v historii města, díky které bude možné zahájit výstavbu v souladu s urbanistickou studií schválenou v roce 2022. O projektu přeměny Nákladového nádraží Žižkov na moderní městskou čtvrť už PrahaIN.cz v minulosti informovala několikrát. Naposledy jsme přinesli informace z dubnového zasedání zastupitelů Prahy 3, kteří odsouhlasili znění kontribučních smluv s developery.
„Schválení této změny územního plánu je historickým milníkem pro Prahu. Nákladové nádraží Žižkov dlouhá léta symbolizovalo nevyužitý potenciál v srdci města. Dnes dáváme tomuto území novou budoucnost – vznikne tu moderní čtvrť, která nabídne bydlení, školky, školy, parky i kulturní centrum. Je to příklad odpovědného a promyšleného rozvoje, kde město jasně nastavilo pravidla a investoři se na něm férově podílí. Tento model chceme aplikovat i na dalších pražských brownfieldech. Praha se musí rozvíjet, ale zároveň musí myslet na kvalitu života svých obyvatel – a právě zde se to podařilo skloubit,“ uvedl ke změně územního plánu primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda (ODS) v tiskové zprávě.
Psali jsme
Hlavní město se dohodlo s investory na budoucí podobě Nákladového nádraží Žižkov (NNŽ). Vzniknout by měla čtvrť pro zhruba 20 tisíc obyvatel,…
První komplexní dohoda s více investory
Projekt je vůbec první komplexní dohodou v podobě plánovacích smluv s více investory zároveň. Transformace území má přinést kvalitní bydlení, infrastrukturu i občanskou vybavenost pro budoucí generace a rozvoj třetí městské části. Celková hodnota spoluúčasti investorů na veřejné vybavenosti je téměř 1,2 miliardy korun. Čtyři plánovací smlouvy byly uzavřeny mezi hlavním městem, městskou částí Praha 3 a investory Sekyra Group, Central Group, Penta a MY Park.
„Při přípravě plánovacích smluv přistupujeme k samosprávě a investorům ne jako k soupeřícím stranám, ale především jako k partnerům, kteří mohou při naplňování svých obchodních a rozvojových záměrů zároveň pomoci rozvíjet lokalitu i komunitu. To se v případě oblasti Nákladového nádraží Žižkov podle mého názoru povedlo a díky významnému úsilí všech aktérů se opuštěná lokalita může proměnit v kvalitní živou čtvrť,“ dodal ve zprávě Tomasz Heczko, vedoucí advokát Frank Bold Advokáti.
Klíčovým krokem rozvoje území bude také konverze historické budovy Nákladového nádraží Žižkov, kterou Praha zakoupila v prosinci 2024. Budova by se měla proměnit ve společensko-kulturní centrum, školský kampus, administrativní a komerční prostory i městské byty. Další součástí transformace je nová dopravní infrastruktura, konkrétně tramvajová trať Olšanská – Habrová, která by měla být vybudována už příští rok.
Organizace Arnika dlouhodobě poukazuje na nedostatky
Na nedostatky v projektu dlouhodobě poukazuje organizace Arnika, jejíž zástupkyně, Anna Vinklárková, se zúčastnila jakožto hlas veřejnosti jak jednání zastupitelů Prahy 3, tak následně i jednání zastupitelů hlavního města. Na druhé jmenované dorazila s velkým transparentem „Žižkov City: 250.000 metrů čtverečních pro Sekyru, 0 bytů pro Prahu?!“ který stručně shrnuje největší kritiku, kterou organizace vůči smlouvám má.
„To, že Praha konečně vyjednává příspěvky developerů na veřejnou infrastrukturu, které jsou navíc ošetřeny v plánovacích smlouvách, je jednoznačně krok vpřed oproti minulosti, kdy město schvalovalo projekty bez jakýchkoli požadavků. Výše příspěvků je ale podle nás příliš nízká. Například Sekyra Group předá městu ulice, jeden menší park a 400 milionů korun na školu – na území o rozloze 12 hektarů, ze kterého bude mít obraty v řádu desítek miliard. To je prostě málo,“ nechala se opakovaně slyšet Vinklárková.