Závod veteránů 1000 mil československých míří do cíle

18. 06. 202208:20
Závod veteránů 1000 mil československých míří do cíle
foto: Autoklub České republiky/Učastníci soutěže 1000 mil československých

Ve čtvrtek 16. června 2022 odstartovala od Autoklubu České republiky v Opletalově ulici vzpomínková jízda historických automobilů 1000 mil československých. Ve stopách dálkového závodu z Prahy do Bratislavy, který se jel ve třicátých letech minulého století, se vydalo 120 posádek. Do cíle před Národním technickým muzeem mají účastníci dorazit v sobotu 18. června.

Po celý sobotní den bude v cílovém prostoru připraven program pro veřejnost. Dopoledne bude určeno hlavně pro návštěvníky muzea a v odpoledních hodinách se přesune do jeho bezprostředního okolí.

Na funkčních modelech si budou moci návštěvníci vyzkoušet, jak funguje spalovací motor. Mladší děti si mohou zazávodit v soutěži šlapacích autíček „Rallye NTM“ pořádané Národním technickým muzeem, ve které budou děti od 3 do 6 let závodit v jízdách pravidelnosti na krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars.

Ministr dopravy čestným startérem

Už den před startem se v Opletalově ulici před sídlem Autoklubu České republiky v odpoledních hodinách shromáždil dav příznivců, aby sledoval nájezd automobilů do závodního depa. Stejně jako v minulém století se po technické přejímce řadily veteránské vozy do řad podle startovních čísel.

Samotný start závodu proběhl ve čtvrtek od 6:00 hodin, vozy vyjížděly na trasu v minutových intervalech. Hostovské role startéra se ujal ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který ocenil letošní ročník závodu 1000 mil československých jako oslavu 125 let automobilismu u nás. První sériově vyráběný automobil v českých zemích, kterým byl NW Präsident, opustil brány kopřivnického závodu v roce 1897.

Historie a současnost závodu 1000 mil československých

Původní závod 1000 mil československých se jezdil pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka a pořádal ho Autoklub Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase z Prahy přes Kolín, Jihlavu, Brno a Břeclav do Bratislavy a zpět. Celou trasu museli zdolat závodníci dvakrát bez přerušení. Jelo se tedy téměř 1600 kilometrů na jeden zátah.

Moderní historie závodu se počítá od roku 1970, kdy jeho slávu oživil Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každý rok, pořadatelem soutěže je Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných