foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Počernická ulice v Malešicích
Obyvatelé Malešic upozorňují na zelený středový pás v ulici Počernická. Úsměvná a poměrně nebezpečná se jim zdá distribuce vysázené zeleně. V celém několik set metrů dlouhém rovném pásu, je totiž vysazena pouze krátká tráva, ale těsně před přechodem se nachází okrasná zeleň v podobě trvalkového záhonu a vyšších travin.
Právě tyto vyšší traviny představují podle místních hlavní problém. Nacházejí se totiž ve středovém pásu, přímo před přechodem pro chodce, čímž ztěžují rozhled nejen samotným chodcům, ale i řidičům. Podle těch je malér nasnadě. Daný přechod se nachází nedaleko autobusové zastávky Plaňanská, konkrétně při křižovatce s ulicí Nad Úžlabinou.
„Moc to nechápu. Je tady dlouhá rovinka, kde by mohlo být vysázeno vlastně cokoliv a ničemu by to nevadilo. Místo toho je tam tráva. Ale těsně před tím přechodem, opravu jenom těsně kolem něj, je záhon. A v něm poměrně vysoké rostliny. Tak vysoké, že když tam jde třeba dítě, tak není skoro vidět,“ přiblížil redakci jeden z místních, který nás na problém upozornil.
Je to nebezpečné, myslí si místní
Údajně se mu prý už několikrát stalo, že když místem projížděl, přecházejících osob si všiml až téměř na poslední chvíli. „Podle mě je to nebezpečné. Už dlouho čekám, kdy se tady stane nějaký malér,“ uzavřel k problematickému přechodu.
O zeleň v okolí komunikací, kam spadají i travnaté pásy či záhony, se v Praze stará Technická správa komunikací (TSK). Nejinak je tomu i v případě travnatého pásu na Počernické. Jak ale redakci informovala tisková mluvčí společnosti, Barbora Lišková, tato konkrétní výsadba je historického rázu a TSK ji na místě pouze ponechala.
Historická záležitost
„Zeleň je zde historicky od vzniku této komunikace a takto jsme ji převzali do správy. Sídliště Malešice je jedno z prvních pražských sídlišť, postavené v roce 1961, a po svém dokončení největší v Praze,“ uvedla Lišková s tím, že výsadbu zeleně realizovala před mnoha lety městská část. Dobu výsevu odhadla možná na patnáct či dvacet let do minulosti.
Trvalkový záhon s travinami je podle jejích dalších slov pravidelně udržován, konkrétně prý až třikrát ročně. V oblasti přechodů se dále obecně dohlíží na rozhledové výšky a pravidelně se také vysekává kleč.
Psali jsme
Libeňský most se koncem listopadu definitivně uzavře pro veškerou tramvajovou dopravu. Ta nyní končí ve speciální zřízené zastávce přímo…
O několik metrů dál brání ve výhledu křoví
Ještě úsměvnější je situace o několik metrů dál, kde dlouhý travnatý pás před přechodem pro chodce střídá vysoké křoví. Tentokrát se jedná o přechod před Bytovým domem Malešice. V tomto místě je nebezpečí o něco nižší, přechod je totiž mezi 6. hodinou ranní a půlnocí řízen semaforem. V noci je pak podle slov Liškové přepnut na blikající žlutou. Akustické znamení pro nevidomé a spuštění signalizace jde prý navíc i v této době.
I tyto keře jsou podle mluvčí TSK historickou záležitostí. Dříve prý byly vysázeny v celém pásu, ale postupně uhynuly a vystřídala je tráva. Jejich zbytky se však i nadále udržují. V dnešní době už podle Liškové není vysazování keřů či vyšších rostlin do středových pásů standardní, ačkoli je prý pravda, že keře snižují prašnost v okolí komunikací.
„Neevidujeme žádné stížnosti na zeleň vysázenou ve středových pásech, ať už z hlediska bezpečnosti či jiných důvodů,“ uzavřela Barbora Lišková k problematice středových pásů. Zmínila také, že ani v Malešicích už velice brzy tento problém nebude. V pásu je totiž naplánována výstavba nové tramvajové trati, takže keře i vyšší traviny zmizí nadobro.