foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Úřad městské části Praha-Zličín
Hlavním důvodem pro vypracování Územní studie Zličín je sjednocení plánů města s městskými částmi a dalšími subjekty. Celé území, které slouží jako vjezd do metropole, by tak mělo získat koncepci a koordinované plány pro budoucnost.
Podle informací z tiskové zprávy magistrátu by měl Zličín dostat díky územní studii jasný rozvojový a urbanistický směr. Tato okrajová městská část se totiž stala jednou z nejdůležitějších částí Prahy, kudy denně projíždí mnoho turistů i místních. Důvodem je výstavba nových bytů, obchodní zóny, napojení na Pražský okruh a Rozvadovskou spojku i přímé autobusové spojení na letiště. Rozsáhlá výstavba ovšem postrádá kvalitní veřejnou infrastrukturu.
„Zličín se ze zahradního města postupně stal vstupní branou do města. Bohužel se dlouhodobě jedná o roztříštěné území bez jasné urbanistické struktury. Chybí tu potřebná infrastruktura pro pěší i dopravu, a dochází k tomu, že vedle obchodního centra najdete rodinné domy, což vede ke zhoršení kvality života místních obyvatel. Územní studie je ideální nástroj, aby k podobným problémům do budoucna nedocházelo a území získalo jasnou koncepci,“ vysvětlil Petr Hlaváček (STAN), náměstek pro oblast územního rozvoje a územního plánu.
Plánovaná výstavba potřebuje koordinaci
V přípravě je také množství větších staveb, jejichž výstavba musí být koordinována s městskými částmi i dalšími institucemi a soukromými subjekty. Jde například o přestavbu terminálu Zličín, modernizaci depa, novou stanici metra Depo Zličín, kapacitní parkovací dům či prodloužení tramvajové trati mezi Depo Řepy a Zličínem.
Stávající průmyslové areály by se navíc mohly díky soukromým investorům proměnit v další byty. I to je důvodem území urbanisticky prověřit tak, aby se Zličín stal atraktivním pro chodce, řidiče i místní obyvatele.
Psali jsme
Během prvních šesti měsíců se Praha umístila na osmém místě v žebříčku nejbezpečnějších silnic krajských měst. Evidováno bylo zatím necelých 7…
Metro B čeká prodloužení
O úmyslu vybudovat na žluté lince metra B novou stanici s názvem Depo Zličín informoval už loni v dubnu web pražských Pirátů. Prodloužení linky je podle nich potřebné hlavně z důvodu výstavby plánovaného odstavného P+R parkoviště, které má vyrůst právě v blízkosti depa na Zličíně. To se nachází přímo vedle dálnice D5 vedoucí na Plzeň.
„Novou stanici ocení jak Středočeši, kteří do Prahy přijíždějí autem, tak samotní Pražané. U depa na Zličíně má vzniknout totiž velké P+R parkoviště, kde lidé ze Středočeského kraje mohou zanechat svá vozidla a dále po Praze cestovat MHD. Díky tomu bude méně osobních aut na pražských komunikacích a méně obsazených parkovacích míst na periferiích Prahy,” přiblížil tehdy Tomáš Murňák, místopředseda Výboru pro územní rozvoj, územní plán a památkovou péči ZHMP.