Změny v dopravě v Praze 5. Motoristy prý nepotěší

13. 10. 202417:22
Změny v dopravě v Praze 5. Motoristy prý nepotěší
foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Jedna z ulic v dolním Smíchově, kde přibydou oboustranné cyklopruhy.

Prahu 5 čeká hlavně v dolní části Smíchova výrazné přemalovávání zón placeného stání. Z této části by definitivně měly zmizet fialové zóny a měly by být nahrazeny zónami modrými, tedy rezidenčními.

„Podívejte se na sousední Prahu 1 a Prahu 2. Tam fialové zóny dnes téměř nenajdete. A u nás na Praze 5 je máme zhruba v poměru jedna ku jedné. A na tuto situaci Praha 5 soustavně doplácí,“ říká místostarosta pátého pražského obvodu Milan Kryl (Piráti).

„Lidé, kteří si potřebují něco zařídit na Jedničce či na Dvojce a jedou autem, zaparkují u nás na Praze 5 a tady sednou na hromadnou dopravu, jednu dvě zastávky se svezou, anebo jenom přejdou přes most. Z Prahy 5 se tak stává parkoviště pro lidi, kteří si v centru města potřebují něco vyřídit,“ uvedl pro PrahaIN.cz Milan Kryl.

To se ale už brzy změní. V dolní části Smíchova, tedy v oblasti ohraničené ulicemi Vítězná, V Botanice, tramvajovými kolejemi a břehem Vltavy, se fialové parkovací zóny změní v drtivé většině na modré.

Nebudete to ale jediná změna. Jde o oblast, kde jsou vesměs všechny ulice jednosměrné. Jediné dvě výjimky tvoří ulice Preslova a Elišky Peškové, které jsou obousměrné. V této části je prý také velká koncentrace cyklistické dopravy a radnice páté pražské části ji chce ještě podpořit.

V dolním Smíchově už existují v těchto jednosměrných komunikacích speciální jízdní pruhy pro cyklisty. Radnice je nyní chce v určitých jednosměrných komunikacích zobousměrnit. „Zatím jsou vedeny cyklistické pruhy hlavně v ose sever – jih, co se týká dopravy na Smíchově považujeme za důležité je rozšiřovat i ve směru západ – východ,“ uvedl na toto téma Milan Kryl.

Nové obousměrné cyklopruhy zavedla nedávno také radnice v Praze 3, jedná se například o ulice Jeseniova, Ambrožova nebo Habrová. Na sociálních sítích novinku prezentoval místostarosta Prahy 3 za Zelené Ondřej Rut. S velkým pochopením se ale u místních nesetkal.

„Stojím podélně v Habrovce na levé straně. Přede mnou stojí dodávka nebo nějaké větší SUV. Jelikož sedím vlevo, tak nemám absolutně šanci vidět cyklistu, který tam teď nově může jet v protisměru, a tak pomalu vystrkuju čumák a modlím se aby tam žádný nejel. Aha, tak to je ta bezpečnost! A to ani nemluvím o tom, jak je ta ulice "široká". Jediná útěcha je, že je velmi malá pravděpodobnost, že tam zrovna v tu dobu pojede celých těch deset cyklistů, kvůli kterým jste to dělali,” napsal například jeden z místních pod příspěvkem. 

Úbytek parkovacích míst

Ulice nejsou nafukovací, a když přibyde cyklistický pruh, musí se něco na stejné komunikaci i ubrat.

„Na některých místech se bude muset změnit forma parkování z příčného na podélné. Změny budou muset být provedeny i při vyústění cyklopruhů na křižovatkách,“ říká místostarosta Milan Kryl a je si plně vědom toho, že některá parkovací místa zmizí. „Nebude jich mnoho, půjde skutečně jen o jednotky parkovacích míst, která už nebudou existovat,“ uklidňuje Milan Kryl veřejnost.

S těmito změnami ale hrubě nesouhlasí další pražský pětkový zastupitel Jan Panenka (ODS). Ten tvrdí, že na Praze 5 se protěžují cyklisté na úkor motoristů a jde dokonce tak daleko, že mluví o veřejné šikaně motoristů. „Doposud ubylo 43 rezidentních parkovacích stání a chystá se úbytek dalších 50 míst pro rezidenty jen v centrální části Smíchova, a to díky připravovaným opatřením pro cyklisty,“ upozorňuje pro PrahaIN.cz.  

Podle Panenky je toto protěžování cyklistické dopravy do centra města nevhodné i z hlediska bezpečnosti: „Jsme už za hranicí bezpečnosti. Dopravní obslužnost by měla být vyvážená a neúměrné přetěžování slabší skupiny cyklistů je nebezpečné pro ně samé.“

Jde nejen o věčný souboj cyklistů a motoristů, ale i samotných motoristů mezi sebou o parkovací místa. V městské části Praha 5 je 19 324 parkovacích míst (10 004 parkovacích míst v modré zóně, 9 320 parkovacích míst ve fialové zóně). Úřad městské části Praha 5 ale vydal celkem 21 370 parkovacích oprávnění, tedy o dva tisíce víc, než je možných parkovacích míst. Data poskytuje na svém webu hlavní město Praha. 

Jan Panenka k tomu navíc dodává: „Mohu předpokládat, že majitelů osobních automobilů je na Praze 5 více než 30 tisíc. Některá vozidla totiž nezabírají veřejný prostor a parkují ve svých privátních či pronajatých prostorách,“ říká a dodává, že i přes tato data radnice Prahy 5 stále neúměrně protěžuje cyklistickou dopravu.

K uvedeným dopravním změnám by mělo na Praze 5 dojít nejdřív na jaře příštího roku. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných