foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Třída, ilustrační foto
Na intenzivnější podporu škol v přístupu k traumatizovaným dětem apeluje vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková. V době, kdy narůstá počet žáků a studentů, kteří za sebou mají traumatické zážitky, pocházejí ze složitého rodinného prostředí či čelí jiným náročným problémům, je podle ní nezbytné, aby pedagogický sbor věděl, jak s nimi pracovat.
Řešením není tlak ani represe, sdělila dnes ČTK Šimáčková Laurenčíková v tiskové zprávě. Reagovala tak na konflikt mezi žákem a učitelkou na Základní škole Zárubova v Praze 12, s žákem ho řeší policie i sociální pracovníci. Zmocněnkyně oslovila expertní organizace z nevládního sektoru, aby škole nabídly podporu.
Škola na svém webu uvedla, že incident se stal mezi žákem čtvrté třídy a učitelkou při vyučování a s žákem ho řeší policisté i pracovníci orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD). Policisté případ vyšetřují pro podezření ze spáchání přestupku proti občanskému soužití, řekla ve čtvrtek ČTK mluvčí pražské policie Violeta Siřišťová. Mluvčí záchranné služby Jana Poštová doplnila, že záchranáři odvezli do nemocnice chlapce s psychickými problémy.
„Medializovaná událost z pražské školy, kde došlo ke konfliktu mezi učitelkou a žákem, jasně ukazuje, že se musí intenzivně rozvíjet podpora škol v práci s ohroženými dětmi. Může jít o děti z rodin zasažených domácím násilím, děti z válečných zón, děti, které nerozumí česky, žijí v permanentní nestabilitě z důvodu absence stálého a bezpečného bydlení, děti uvězněných rodičů či rodičů v těžkých partnerských konfliktech. Tyto děti mají právo na podporu a odbornou pomoc. Řešením není tlak ani represe,” míní vládní zmocněnkyně.
Psali jsme
Pražské městské částí podpoří rodiče ve finanční nouzi, kteří nemají prostředky například na zaplacení školních pomůcek pro své děti. Radnice…
Za prioritu považuje, aby vznikl plán podpory škol v této oblasti. „Jsem připravena expertně spolupracovat a propojit MŠMT, MPSV, Národní ústav duševního zdraví a kapacity nevládního sektoru, abychom společně připravili jasný plán opatření, která budou reagovat na dlouhodobě zanedbaná témata a budou zohledňovat moderní poznatky o dětském duševním zdraví,” dodala.
Ministerstvo školství (MŠMT) ve čtvrtek projevy agrese ve školách odsoudilo, také podle něj je ovšem nutné začlenit téma do přípravy pedagogů. „Vedení školy, kde ve středu došlo k napadení učitelky žákem, jsme kontaktovali a jsme připraveni poskytnout podporu. Prevenci negativních jevů a rizikového chování se MŠMT dlouhodobě věnuje,” napsalo ministerstvo na síti X (dříve twitter). Ředitelé a další odpovědní pracovníci škol mohou podle ministerstva využít školení a přehled doporučených opatření pro zajištění bezpečného prostředí ve školách. „Důležité je toto téma začlenit do přípravy pedagogů a komunikace mezi žáky a učiteli," doplnil úřad.